Rijk van Nijmegen / Rivierengebied

Groot onderhoud sluis Weurt: 'Weinig hinder scheepvaart door nat voorjaar'

De sluis bij Weurt
© Rijkswaterstaat
WEURT - Het is een hele operatie: groot onderhoud aan de sluis bij Weurt. De afgelopen maanden is de aandrijving van een sluisdeur van 160.000 kilo onder handen genomen en voorlopig komt er nog geen einde aan de werkzaamheden. Het scheepvaartverkeer moet rekening blijven houden met hinder door een gedeeltelijke sluiting van de sluis.
Het complex, waar jaarlijks ongeveer 29.000 schepen passeren, is hard toe aan een opknapbeurt. De twee sluizen, een west- en oostkolk van 240 meter lang, naderen het einde van hun technische levensduur. De laatste jaren is er regelmatig sprake geweest van stremming.
De kanaaldeur van de westkolk is begin februari op bokken gezet. Dit zijn verhoogde constructies waar de zware deur stabiel op rust. "De trommel waarop we de hijskabels draaien heeft een opknapbeurt gehad. Samen met een nieuw groot tandwiel hebben we deze trommel begin april weer in de toren gehesen. Momenteel zijn we bezig met het in elkaar zetten van de aandrijflijn. Die gaan we testen zonder de zware deur eraan en maandag zetten we kabels weer terug op de trommel.", aldus Rijkswaterstaat.

'Geen problemen scheepvaart'

De werkzaamheden hebben volgens RWS tot nu toe niet gezorgd voor noemenswaardige hinder voor de scheepvaart. "Sinds de kanaaldeur op bokken staat, kunnen we 110 meter minder van de westsluis gebruiken, maar de oostkolk is de volledige tijd in bedrijf geweest. Pas bij een lage waterstand in de Waal, zullen er minder schepen door de ondiepe oostkolk kunnen en door de beperkte schutlengte van de westkolk, kan dit voor wachttijden zorgen. Door het natte voorjaar zijn er tot nu toe nog geen problemen geweest."
In mei is de westkolk helemaal gesloten. Dan wordt de aandrijving in de andere deur van de westkolk aangepakt. Ook vervangt Rijkswaterstaat daar de camera’s die nodig zijn om de sluis te kunnen bedienen. Tot slot worden schades aan de sluisdeur gerepareerd.

Mogelijk omvaren

Schepen kunnen komende maand alleen door de oostkolk. "Als het waterpeil op de Waal hoog genoeg is, zullen we de scheepvaart zonder al teveel oponthoud door kunnen laten. Als het waterpeil op de Waal zakt, dan zullen diep geladen schepen om moeten varen over de Maas. Dit duurt, afhankelijk van de herkomst en bestemming, minimaal een halve dag langer.", zegt Rijkswaterstaat.
De verwachting is dat de onderhoudsbeurt begin augustus wordt afgerond.