Stedendriehoek / Noord-Veluwe

Hollen met koffers, streep door directe trein Apeldoorn-Schiphol

Wordt het straks rennen met je koffer om je overstap te halen?
© ANP
APELDOORN - De Apeldoornse politiek is niet te spreken over het plan van de NS om de rechtstreekse treinverbinding tussen Apeldoorn en Schiphol te schrappen. Momenteel rijdt er nog één keer per uur een trein. Als die verbinding verdwijnt, moeten in 2025 dagelijks 3600 reizigers overstappen op Amersfoort.
Wethouder Wenzkowski zegt het oneens te zijn met de aanpassing. "Een goede bereikbaarheid van Apeldoorn en de regio vinden wij belangrijk. Het is echt een gemis als er geen rechtstreekse Oost-West verbinding is", vult hij aan.

'Grote belasting voor ouderen'

"In de ochtend zitten de treinen al extreem vol", verzucht raadslid Arjan Steenbeek van Lokaal Apeldoorn. In Amersfoort hebben reizigers vanuit Twente en Apeldoorn straks drie of vier munten overstaptijd. "Dat gaat zeker voor ouderen of mensen die slechter ter been zijn een grote belasting worden", denkt de politicus.
Volgens de NS is de overstap haalbaar. "We proberen het zo makkelijk mogelijk te maken", meent NS-regiodirecteur Maarten Haverkamp. "De overstap is op hetzelfde perron en er is extra overstaptijd geregeld. Normaal gesproken staat er twee minuten voor een soortgelijke overstap en dat haalt bijna iedereen". Haverkamp gaat ervanuit dat met vier minuten overstap tijd alle passagiers de overstap halen, ook met zware koffers.

Bereikbaarheid voor de regio

Het is de Apeldoornse wethouder niet alleen te doen om de overstaptijd, hij wil ook dat zijn stad en regio bereikbaar blijft. "We willen met de regio Stedendriehoek een goede verbinding met het zuiden, het oosten, het westen en het noorden van het land. Dat de Berlijntrein naar het oosten versneld gaat, is winst. Maar het is wel zeer onwenselijk dat we straks een stremming krijgen richting de Randstad."
Niet alleen de lokale politiek, ook in de Tweede Kamer fronzen de wenkbrauwen. De ChristenUnie en het CDA stelden al Kamervragen aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van infrastructuur.

Dit is de oorzaak

De NS baal zelf ook van het verdwijnen van de verbinding, maar volgens regiodirecteur Haverkamp was er geen andere oplossing. "We weten dat regionale overheden teleurgesteld zijn en die teleurstelling deel ik", zegt Haverkamp. "Alleen ik weet niet hoe ik op dit moment een dienstregeling moet maken die betrouwbaar is en die een rechtstreekse verbinding heeft tussen Apeldoorn en Schiphol."
Volgens Haverkamp heeft het schrappen te maken met de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn in de Randstad. Daardoor loopt de dienstregeling elders in het land spaak.

Brief naar NS

Wethouder Wenzkowski laat het er niet bij zitten. "Wij gaan een brief schrijven naar de NS", zegt hij vastberaden in de hoop de verbinding te kunnen behouden.
De veranderingen die de NS aankondigde, zijn volgens de spoorvervoerder de grootste in jaren tijd. Vrijwel de vollediging is opnieuw ontworpen. De plannen zijn nog niet definitief, die worden voorgelegd aan gemeenten, provincies en reizigersorganisaties. Als die instemmen, dan gaat de definitieve dienstregeling in december dit jaar in. In het najaar wordt dat bekend gemaakt.

Wat verandert er nog meer?

  • Harderwijk krijgt in de spits weer een snelle trein van en naar Amersfoort met een stop in Nijkerk. Hierdoor zijn reizigers op de Noord-Veluwe naar Utrecht, Amsterdam en Schiphol een klein kwartier tot een half uur eerder op hun bestemming.
  • De tienminutentrein van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam gaat doordeweeks de hele dag rijden, in plaats van enkel op de drukste momenten.
  • In de weekenden worden het aantal treinen tussen Arnhem en Nijmegen verdubbeld.
  • Er zijn trajecten waar treinen langer doorrijden of juist eerder vertrekken. Doordeweeks rijdt bijvoorbeeld de stoptrein Zutphen-Nijmegen een half uur eerder. Vrijdag- en zaterdagavond vertrekt er een half uur later nog een sneltrein vanuit Apeldoorn naar de randstad. In de avonduren rijdt de NS extra Sprinters tussen Apeldoorn en Deventer.

Benieuwd naar alle plannen? Bekijk het op de website van de NS.